Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
24-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Wydrążone tunele jednotorowe podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec są gotowe do prac wykończeniowych i instalacyjnych. Największy z trzech przystanków na tej trasie, Łódź Koziny, gdzie ruch pociągów będzie prowadzony na dwóch poziomach, zyskuje perony. Inwestycja za ponad 2 mld zł, realizowana ze środków FEnIKS, zrewolucjonizuje połączenia aglomeracyjne i dalekobieżne w regionie i kraju.

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi to projekt, który zmieni oblicze transportu kolejowego w centrum Polski. Na trasie podziemnego połączenia pod centrum miasta znajdą się trzy przystanki – Łódź Śródmieście, Łódź Polesie oraz największy z nich, Łódź Koziny. Każdy z nich będzie miał trzy podziemne kondygnacje. W odróżnieniu od pozostałych dwóch przystanków, na Kozinach pociągi będą się zatrzymywać na dwóch poziomach: -2 i -3. Poziom -1 to hol komunikacyjny dla podróżnych. Wygodne przemieszczanie się miedzy poziomami zapewnią podróżnym windy oraz schody stałe i ruchome.

Rosną perony na Kozinach

Obecnie na Kozinach, na najniższym poziomie, rozpoczęła się budowa peronów – ich konstrukcje są zbrojone i zalewane betonem. Jednocześnie wylewane są stropy nad poziomami -2 i -1. Przystanek Łódź Koziny będzie mieć ponad 260 m długości i o około 75 m szerokości. Taka powierzchnia wymaga odpowiednich rozwiązań technicznych. Strop nad najniższym poziomem -3 wsparty jest na 75 słupach. Natomiast nad poziom -2 strop wspiera 40 słupów.

Głębokość przystanku to niemal 30 metrów – w jego wnętrzu byłby w stanie zmieścić się dziesięciopiętrowy wieżowiec. Do budowy przystanku wykorzystanych zostanie 50 tys. m³ betonu, a dziennie na przystanku zużywa się go około 115 m³ .

W tunelach jednotorowych, które wydrążyła maszyna TBM Faustyna, w większości ułożono warstwy betonu pod budowę torów. Następnie przygotowane zostanie podtorze, wybudowane perony techniczne, zamontowane zostaną niezbędne instalacje.

Projekt jest kontynuacją budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne. Przejazd koleją przez miasto pomiędzy obecnymi stacjami będzie krótszy. Wzrośnie liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania. Trzy podziemne przystanki ułatwią poruszanie się po mieście, gdyż będą zintegrowane z komunikacją miejską.

Inwestycja PLK SA o wartości ponad 2 mld zł ubiega się o dofinansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027 w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Głównym wykonawcą prac jest PBDiM z Mińska Mazowieckiego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5